کد مطلب:1609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

احکام طلاق


2507- مـردی كـه زن خـود را طـلاق می دهد , باید بالغ و عاقل باشد , ولی اگر بچه ده ساله زن خود را طلاق دهد , باید مراعات احتیاط در مورد آن ترك نشود , و هم چنین باید مرد به اختیار خود طلاق دهد , و اگر او را مجبور كنند كه زنش را طلاق دهد طلاق باطل است و نیز باید قصد طلاق داشته باشد , پس اگر صیغه طلاق را مثلا به شوخی بگوید صحیح نیست .



2508- زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاك باشد , و شوهرش در آن پاكی با او نزدیكی نكرده باشد , و تفصیل این دو شرط در مسایل آینده گفته می شود.



2509- طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است .



اول آن كه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیكی نكرده باشد.



دوم مـعلوم باشد آبستن است و اگر معلوم نباشد و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد , بعد بفهمد آبستن بوده , آن طلاق باطل است هر چند احتیاط مستحب آن است كه دوباره او را طلاق دهد.



سـوم مرد به واسطه غایب بودن یا مانند آن از زن خود جدا باشد به طوری كه نتواند بفهمد كه زن از خون حـیض و نفاس پاك است یا نه , ولی در این صورت بنابر احتیاط لازم باید مرد صبر كند تا حداقل یك ماه از جدا شدنش از زن بگذرد و بعد او را طلاق دهد.



2510- اگـر زن را از خون حیض پاك بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود كه موقع طلاق در حال حیض بـوده , طـلاق او باطل است و اگر او را در حیض بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود پاك بوده , طلاق او صحیح است .



2511- كـسـی كـه مـی دانـد زنـش در حال حیض یا نفاس است , اگر از او جدا شود مثلا مسافرت كند و بـخـواهد او را طلاق دهد , باید تا مدتی كه یقین یا اطمینان پیدا كند كه زن از آن حیض یا نفاس پاك شده صبر نماید , و بعدا چنانچه بداند كه او در حالت پاكی است می تواند او را طلاق دهد , و هم چنین است اگر شك داشته باشد در صورتی كه آنچه را كه در كیفیت طلاق غایب در مساله ( 2509 ) گذشت مراعات كند .



2512- اگـر مـردی كه از زن خود جدا شده بخواهد زن خود را طلاق دهد چنانچه بتواند اطلاع پیدا كند كه زن او در حال حیض یا نفاس است یا نه , هر چند اطلاع او از روی عادت حیض زن , یا نشانه های دیگری بـاشـد , كـه در شـرع معین شده , اگر او را طلاق دهد و بعدا معلوم شود كه در حال حیض یا نفاس بوده , طلاق او صحیح نیست .



2513- اگـر با عیالش كه از خون حیض و نفاس پاك است نزدیكی كند و بخواهد طلاقش دهد , باید صبر كند تا دوباره حیض ببیند و پاك شود , ولی زنی را كه نه سالش تمام نشده , یا معلوم است كه آبستن است , اگر بعد از نزدیكی طلاق دهند اشكال ندارد , و هم چنین است اگر یائسه باشد